Bra att veta

Välkommen till Pingstliljan Samfällighetsförening

Här följer en kortfattad information om vad det innebär att bo i området


Föreningens omfattning

Föreningen består av 231 fastighetsägare på fem gator: Brudslöjevägen, Ringblommevägen, Pingstliljevägen, Lupinvägen och Påskliljevägen.
Som boende i området är du medlem i Pingstliljan Samfällighetsförening.

Styrelse

Föreningen förvaltas av en styrelse bestående av fem ordinarie ledamöter (varav en ordförande) och maximalt fem suppleanter. En ambition är att alla olika fastighetstyper representeras i styrelsen. Styrelsen väljs av årsmötet vilket sker under mars månad varje år.

Hemsida med inloggning

På hemsidan läggs information ut runt vårt boende och vad som händer. På sikt kommer all information att delges via hemsidan och e-post. T.v. finns även möjligheten att få information via brev i postlådan, se vidare under punkten "Fakturerings- och informationsmaterial".
För att kunna ta del av all information på hemsidan krävs en inloggning. Du beställer inloggningsuppgifter via vårt kontaktformulär på http://www.pingstliljan.se/kontakt/

Avgifter

Avgiften är differentierad beroende på vilka gemensamhetsanläggningar fastigheten är delägare i.

Avgiften för verksamhetsåret beslutas på årsmötet och debiteras via utskickad faktura (förfallodatum 30 april och 31 oktober).

Debiteringslängd finns under fliken Dokument på hemsidan https://www.pingstliljan.se/dokument . Leta upp aktuellt år för att hitta aktuell debiteringslängd.

För att komma åt uppgifterna måste du vara inloggad och veta din fastighetsbeteckning.

Fakturerings- och informationsmaterial

För att underlätta distributionen av information och fakturor inom föreningen ser vi med fördel att du skickar din e-postadress till nedanstående adresser. Övriga erhåller fakturan som post i brevlådan. På pappersfakturan tillkommer en aviavgift.

Faktura via Kivra: meddela den e-postadress som är registrerad i Kivra
Saknar du Kivra skickas fakturan till din e-postadress

Skicka e-postadress till: kassor.pingstliljan@gmail.com

Informationsmaterial via e-post: önskas information skickad till en annan e-postadress än fakturan

Skicka e-postadress till:
info.pingstliljan@gmail.com

OBS! Glöm inte att meddela om du byter e-postadress. Vid ägarbyte: glöm inte att meddela vem/vilka som är de nya fastighetsägarna.

Gemensamhetsanläggningar

Föreningen har ett ansvar att förvalta ett antal gemensamhetsanläggningar där alla husägare är delägare. Delägandet beror på vilken gata/fastighet du bor på men alla är delägare i GA:1.

Kontrollera gärna din ägardel på Lantmäteriets hemsida:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/

  • Västerås Pingstliljan GA:1 Gemensamhetstomter, bil-, gång- och cykelvägar, lekplatser, avvattningsanordningar, gemensamhetslokaler samt fiberburna tjänster (samtliga fastigheter)
  • Västerås Pingstliljan GA:2 Gemensamma garage och sopskåp (vissa fastigheter på Lupinvägen och Pingstliljevägen)
  • Västerås Pingstliljan GA:3 Gemensam del av ledning från fastigheten till gatan (vissa fastigheter på Pingstliljevägen och Påskliljevägen)
  • Västerås Pingstliljan GA:6 Infrastruktur för fiberburna tjänster (samtliga fastigheter)

.

Fiberburna tjänster (bredband och TV-kanaler)

Samtliga fastigheter har en uppkoppling mot Comhem, numera uppköpt av Tele2. I avgiften till föreningen ingår internetuppkoppling och tv-utbud Tele2 Silver. Läs föreningens avtal under https://www.pingstliljan.se/dokument/comhem-/-tele2/
Du måste själv anmäla dig som abonnent hos Tele2. Meddela att du ingår i Pingstliljan samfällighetsförenings gruppavtal.

Önskas ytterligare TV-utbud beställer du det själv via Tele2 och betalar själv för dessa tjänster.

Gemensamhetslokaler

Vi har två gemensamhetslokaler (som samtidigt är områdets skyddsrum) vilka används för bland annat års- och styrelsemöten. De kan även hyras av oss boende, se mer på vår hemsida http://www.pingstliljan.se/gemensamhetslokaler/

Återkommande arbetsuppgifter

  • Vår- och höststädning sker av fastighetsägarna, se separat information inför varje städdag.
  • Sommarskötsel sker efter ett rullande schema där 2-3 fastighetsägare per gata vårdar våra gemensamma ytor, se separat information inför sommarskötseln.
  • Vinterunderhåll (snöröjning, sandning och gatusopning) hanteras av inhyrda företag.


Nertagning av träd

Om fastighetsägare önskar att få träd fällda utanför sin fastighet är föreningens hållning att detta kan ske, efter styrelsens godkännande, på bekostnad av den/de boende. Om denna fällning godkänns av styrelsen (tillsammans med sakkunnigt företag) och de berörda kringliggande fastigheterna skall fällningen utföras av behörig person/företag med giltiga försäkringar.
Detta beslut är taget på årsmöte 2023.

  Den här webbplatsen använder cookies för att alla funktioner och tjänster ska fungera, samt förbättra användarvänligheten.